Door verder te browsen op www.inactievoordedaniel.nl, gaat u akkoord met het gebruik van cookies om statistieken te verzamelen. Daarbij stellen de cookies u in staat om de inhoud van deze pagina te delen op sociale netwerken.

Dicht

10 Actietips

Bedenk een actie die bij je past
Bedenk een actie die bij jou of jouw team past. Ben jij bijvoorbeeld een wandelaar? Dan zou je je per kilometer kunnen laten sponsoren. Doe je een cursus boetseren, dan kun je met elkaar een veiling organiseren waarbij de kunstwerken worden verkocht. Alles kan! Maar hoe dichter de actie bij jouw ervaringen en interesses ligt, hoe groter de kans op succes!

Durf te vragen
Mensen en bedrijven zijn vaak bereid te helpen bij je actie, maar dan moeten ze het wel eerst weten. Dus durf te vragen! Maak een goed actieplan met een planning en verdeel de taken. Bedrijven kunnen soms eenvoudig meehelpen door bijvoorbeeld kosteloos een programmaboekje te drukken of een zaal beschikbaar te stellen. Wil je advies op maat? Neem contact op met Sethi Plaisier via info@danieldenhoedstichting.nl.

Zet je actie op de actiesite
Maak een actiepagina aan met jouw persoonlijke verhaal. Vertel waarom je dit doet en waarom de Daniel den Hoed Stichting jouw steun verdient. Een foto is heel belangrijk. Bezoek je actiepagina regelmatig. Geef aan hoe het gaat. Zo zorg je ervoor dat je bezoekers en fans zien dat je er steeds mee bezig bent.

 Vraag eerst in persoonlijke kring om donaties
Je kunt je actiepagina heel eenvoudig onder de aandacht brengen door deze te delen op Twitter, Facebook, e-mail etc. Het is daarbij handig om eerst je familie en beste vrienden persoonlijk om een donatie te vragen. Zij geven meestal de hoogste bedragen. Donateurs kijken vaak naar hetgeen al gegeven is aan donaties. Dus als je eerst een aantal grote bedragen hebt, werkt dit in je voordeel. Verwijs naar jouw actiepagina URL in je bericht.

Bereik het grote publiek
Verjaardagen, etentjes, je sportclub, teamuitjes, familiedagen e.d. zijn allemaal uitstekende gelegenheden om over jouw actie te vertellen en een donatie te vragen. Je kunt meer mensen bereiken door bijvoorbeeld posters op te hangen bij de plaatselijke club, school of bakker. Ook kun je een berichtje sturen naar de lokale tv of de dagbladen.

Daarnaast kun je ook zelf gelegenheden creëren! Organiseer een ludieke activiteit, workshop, diner, lunch of avondje uit en vraag daar een bijdrage voor. Dat is ook nog eens ontzettend gezellig.

Houd vol!
Mensen krijgen veel informatie te verstouwen en reageren dus vaak niet meteen. Dus blijf volhouden! Stuur bijvoorbeeld een korte herinneringsmail en deel het nieuws over jouw actie regelmatig. Zo kun je steeds aangeven hoeveel geld je nu nog nodig hebt of hoeveel mensen zich nu hebben aangesloten.

Bedank iedereen
Bedank iedereen die je helpt of een donatie geeft meteen. Doe je dit via Facebook of Twitter, dan  horen ook meteen weer anderen van je actie. Bedanken kan niet vaak genoeg! Een prachtig bedankmoment is ook na afloop van je actie, met een kort verslag en de totaalopbrengst.

Blijf geld ophalen, ook nadat jouw actie is volbracht
Ongeveer 20% van de donaties vindt plaats nadat de actie is volbracht. Een verslag van je actie naderhand is dus een uitstekend moment voor een laatste mailing of een krantenbericht met daarbij nog een keer het verzoek om alsnog te doneren.

Bedrijven sponsoren
Bedrijven sponsoren vaak met hogere bedragen omdat zij veelal budget hiervoor hebben opgenomen. Kijk in jouw omgeving of je contactpersonen kent bij bedrijven die een link hebben met het evenement waar je aan deelneemt.
Vraag de organisatie waar je werkt of ze jouw totaalbedrag willen verdubbelen.
Voor bedrijven is doneren fiscaal interessant omdat giften aan goede doelen aftrekbaar zijn van de vennootschapsbelasting.

Contant geld
Contant geld kun je het beste op je eigen rekening storten waarna je via je actiepagina het bedrag overmaakt via de button ‘Doneren’. Zo wordt dat bedrag direct opgeteld bij de andere bedragen die op jouw actie zijn gestort.